Tuesday, August 10, 2010

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENCAPAI MISI 1 MALAYSIA


Sosial

Peranan guru dapat mengeratkan motivasi dalam 1 Malaysia iaitu menyampaikan ilmu pengetahuan dalam bidang kepakarannya motivasi melalui pelbagai pendekatan mengajar untuk pelajar menimba pembelajaran secara berkesan terhadap semangat perpaduan antara kaum Malaysia.

Kerajaan pula, aktiviti –aktiviti seperti mewujudkan pelaburan kerajaan bagi semua kaum di Malaysia untuk melabur, mewujudkan peluang pekerjaan kepada semua kaum, dan menubuhkan pertubuhan atau program yang dapat membantu semua kaum dalam semua urusan dan pengajaran tanpa mengira bangsa atau agama.

Ibu Bapa atau Institusi Kekeluargaan memainkan peranan yang penting melalui didikan asas tentang perpaduan dan tunjuk ajar yang baik serta dapat memotivasikan anak–anaknya supaya menjadi insan yang mulia dan bersemangat kekauman apabila dewasa kelak.


Soo Hoo Weng Foo  126986

2 comments:

  1. Saya berasa pendidikan adalah langkah pertama untuk mengubah fikiran satu bangsa. Oleh itu, saya berasa peranan guru adalah lebih penting kerana guru adalah jurutera bagi jiwa anak-anak muridnya.

    ReplyDelete
  2. Jikalau sistem pendidikan yang dilaksanakan dengan adil dan saksama, perkara perpaduan di negara yang sudah merdeka 53 tahun pastinya tiada masalah~

    ReplyDelete