Tuesday, August 10, 2010

Secebis Pengenalan


Konsep “PERPADUAN 1 MALAYSIA” telah diperkenalkan oleh YAB Dato’ Sri Mohd Najid Tun Abdul Razak pada 16/9/2008. Konsep 1 Malaysia ini adalah berpaksikan prinsip “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”. Tujuan utama konsep ini diperkenalkan adalah untuk memperkukuhkan hubungan dan kerjasama antara rakyat-rakyat yang pelbagai kaum supaya dapat menghadapi pelbagai ancaman dan cabaran yang akan menggugat kesejahteraan rakyat Malaysia. YAB Dato’ Sri Mohd Najid Tun Abdul Razak menjelaskan konsep 1 Malaysia seperti berikut:

“Kita Berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita; Ini bukan bererti kita mengetepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum Bumiputera asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan Bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan. Kita keluar daripada cara betindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama”.

Lam Chen Han 127444

11 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. salam 1malaysia

    dari segi latar belakang dan susun atur dah ok.. pemilihan warna kurang tepat
    cuma kena semak balik dari segi ejaan.

    entri pula terlalu panjang... masukkan sumber rujukan jika ada..

    ReplyDelete
  3. salam 1malaysia

    terima kasih atas comment enzik Nasrol.

    ReplyDelete
  4. Satu Malaysia merupakan satu slogan yang bagus untuk perpaduan negara kita.
    Satu Malaysia = Malaysia Boleh

    ReplyDelete
  5. Abolish the 30% Bumiputra equity, scrap the discounts for the purchase of commercial and luxury properties in Selangor for the bumiputeras.
    Suck those Ministers who make racial statements. Be fair to all races. Then only 1 Malaysia. If not, it's just a slogan, nothing else more.

    ReplyDelete
  6. Hey friends, did u all really know what about concept 1Malaysia? please do more research on it. What the main purpose and concept. And compare to now what government did. Don't always follow what the government said. You guys do have independent thinking and please critics if there is anything going wrong with this concept. Thanks.

    ReplyDelete
  7. Helo. (: Nice blog. I like the layout.
    So far, I do not see much obvious effect of 1Malaysia in certain specific places. I hope it will really work out though.
    Congrats for making such a good blog.

    ReplyDelete
  8. EON Senior
    - congratz to the junior that was so supportive through the nation motto. This is a good opportunity for other to know what is important in team work and also work as a nation to have a brighter future.

    ReplyDelete
  9. 1 Malaysia?? say is easy but how many people can do it?? recently only happen in a school that principle told Chinese student to back china. how u explain about this??

    ReplyDelete
  10. Blog ini sememangnya dapat memainkan peranan yang penting sebagai satu platform untuk orang ramai, terutamanya masyarakat siber untuk mengenali dengan lebih lanjut lagi tentang usaha kebangsaan ke arah matlamat 1Malaysia.

    Walaupun terdapat perkara-perkara negatif yang berkemungkinan melemahkan semangat kita, ia tidak munasabah dijadikan sebagai satu alasan untuk kita tidak terus maju. Jadikanlah perkara negatif yang berlaku sebagai iktibar.

    ReplyDelete