Tuesday, August 10, 2010

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENCAPAI MISI 1 MALAYSIA

Institusi Keluarga

1) Mengadakan “rumah terbuka” sempena sambutan perayaan seperti Hari Raya, Tahun Baru Cina dan Deepavali.

2) Ibu bapa perlu mencerita kepada anak-anak tentang bagaimana Malaysia mencapai kemerdekaan melalui perpaduan semua rakyat tanpa mengira kaum, bangsa, agama, budaya dan sebagainya.

3) Ibu bapa perlu sentiasa memberi sokongan dan menggalakkan anak-anak supaya tidak hanya bergaul dengan bangsa sendiri malah perlu bergaul dengan bangsa-bangsa yang berlainan supaya perpaduan negara kita dapat dikukuhkan.

4) Ibu bapa boleh menghantar anak-anak mereka ke sekolah yang mempunyai pelbagai kaum sejak kecil lagi supaya anak-anak dapat bergaul dengan kawan-kawan yang berlainan bangsa.

5) Ibu bapa serta orang-orang tua di rumah perlu selalu menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak seperti selalu mengunjungi dan melawati jiran-jiran yang berdekatan. 


Tan Wei Loon  126530

10 comments:

  1. ibu bapa memang memainkan peranan yang penting.

    ReplyDelete
  2. yaya...betul. saya bersetuju.

    ReplyDelete
  3. yaya, setuju juga~~~
    konsep 1 Malaysia sepatutnya diberi kepada anak sejak kecil.

    ReplyDelete
  4. Saya sangat bersetuju dengan langkah yang dinyatakan seperti diatas..institusi keluarga memang penting dalam mencapai misi 1 malaysia.Ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam usaha bagi anak-anak mereka lebih memahami tentang asal usul negara dan semangat perpaduan.

    ReplyDelete
  5. saya bersetuju dengan langkah-langkah yang dinyatakan di atas..ibu bapa bukan sahaja memainkan peranan yang penting dalam situasi ini,malah mereka memainkan peranan yang penting dari segala aspek..ini adalah kerana ibu bapa merupakan orang yang paling rapat dengan kami..

    ReplyDelete
  6. setuju juga...tapi siapa yang betul-betul buat...sekiranya semua orang buat...mesti dapat capai 1 malaysia yang betul...

    ReplyDelete
  7. keluarga memang mengamalkan peranan yg penting,tetapi sebilangan kakitangan kerajaan enggan kerjasama,ini amat menyedihkan kita.Yang Penting semua rakyat perlu saling memahami dan menghormati...kita perlu berasa bangga sebagai ANAK BANGSA MALAYSIA!!!

    ReplyDelete
  8. Memang wajib PM kita melancarkan konsep 1 Malaysia. Ia dibuktikan mampu mewujudkan perpaduan kaum di dalam negara kita

    ReplyDelete
  9. setuju.. kita perlu membangunkan perpaduan melalui 1 Malaysia.

    ReplyDelete
  10. I'm agree with these (y)

    ReplyDelete